Hallå! :)
 
Igår var jag hos en före-detta tävlande i body fitness som gav mig en hel del tips om deff och berättade om hur hon gick tillväga o.s.v. Mycket intressant! :)
Jag fick låna ett par böcker och även hennes receptbok som hon använde sig av under deffen. 
 
Jag ska ta till mig utav många av hennes tips och göra lite förändringar i mitt upplägg. Det har gått ca 4 veckor nu och såvida jag vet, har inga radikala resultat visat sig ännu. Nu har jag dragit ner kalorierna till 1700 varje dag den sista veckan, så nog bör jag få resultat utav det! Vi får se.
Hur som ska jag i fortsättningen ändra kosten litegrann och även träningen. Kosten ska jag främst ändra genom att inte ha någon "ätardag", eftersom att en ätardag faktiskt kan suga upp alla kalorier man förlorat om man inte har så bra koll. Jag tror inte att det gått så långt för mig, men jag har förmodligen i alla fall ätit upp några dagars kaloriunderskott, och det känns rätt så onödigt. Hur som helst går det kommande upplägget ut på att äta genomsnitt 1800 kcal varje dag. För att kunna äta lite extra en fredag och lördag kan jag t.ex. äta 1500 kcal på onsdagen, 1200 på torsdagen för att sedan äta 2100 på fredagen och 2400 på lördagen. Det där får jag prova mig fram vad som känns bra, kanske är det onödigt att gå ner så lågt som 1200 kcal, det kan vara bättre att äta 1500 kcal två dagar i rad och "spara in" alla kalorier till en dag istället för två. Så ska jag i alla fall göra, ett genomsnitt på 1800 kcal är vad som gäller - inga "riktiga" ätardagar.
 
Vi snackade också om att det är viktigt att köra på ett upplägg som man trivs bra med. Jag trivs inte så bra med mina morgonpromenader längre, jag tycker att de är för sega. Jag föredrar konditionsträning med medel till högintensiv intensitet. Anledningen till att jag har lågintensiv på mitt nuvarande kostschema är för att det förbränner fett och inte kolhydrater, vilket resulterar i att man spar kolhydraterna till styrkepassen för att orka bättre. I vilket fall ska jag nu prova att köra på det jag tycker är kul, för att hålla motivationen och glädjen uppe. Istället för lågintensiva promenader sex gånger i veckan, ska jag köra på högre intensitet 3 gånger i veckan - de förbrända kalorierna kommer att bli ungefär desamma, kanske något fler. Dessutom ska jag minska mina styrkepass till fyra gånger i veckan. Jag ska prova att låta muskelgrupperna vila mer, framförallt bröst och ben som jag i snitt kört lite mer än två gånger i veckan - för att se om det blir någon skillnad på resultat. Än så länge tycker jag inte att det blivit någon större skillnad sedan jag började köra två pass per vecka, den stora skillnaden är väl att muskeln aldrig känns riktigt uppvilad och att man därför inte har något vidare tryck. Så som sagt, ska prova om det här känns bättre, och gör det inte det så byter jag tillbaks. Såhär ser träningsschemat ut (inkl. 20 minuter cardio efter varje styrkepass):
Det kan bli ett till konditionspass per vecka om jag känner att kroppen orkar, i och med att jag nu enligt schemat "bara" behöver gå till gymmet fyra dagar per vecka. Lite beroende på hur jag lägger upp cardion också. Visst kan jag köra cardio varje dag jag inte styrketränar, om jag vill det. Kanske passar det bäst, kanske inte. Helst vill jag åtminstone ha en "hel" vilodag per vecka.
 
Det här blev ett långt inlägg. Jag är så jävla taggad, ni får ursäkta! Haha! Jag har nog knappt känt mig såhär motiverad inför något i hela mitt liv. Det känns så skönt att ha viljan med sig! I somras trodde jag aldrig att motivation för deff skulle höra ihop med Fredrika Samuelsson, men precis som många andra gånger, hade jag fel! :)
 
Ha det bra allihopa och tack för att ni gör det värt att skriva!

Kommentera

Publiceras ej